CrossBorderScience » Események » Nemzetközi Élményműhely a Verőcei Petra Preradovića Gimnáziumban

Nemzetközi Élményműhely a Verőcei Petra Preradovića Gimnáziumban

2012. május 10-11.

 
Nemzetközi programunk második nagy rendezvényét 2012 május 10-11-én tartottuk Horvátországban, Verőcén a Petra Preradovića Gimnáziumban.

A kaposvári Táncsics Gimnázium 22 tanulója és három kísérő tanára is részt vett a horvátországi ÉlményMűhelyen, a Kaposvári Egyetemről pedig dr. Stettner Eleonóra, a projekt szakmai vezetője és a projektmenedzsment két tagja, Klingné Takács Anna, Bálint Jánosné és tolmácsként Kövér György utazott a csapattal. A diákok nagy izgalommal készültek a két napos programra, még az autóbuszban is fizikát tanultak. A különleges izgalom oka az volt, hogy most az országhatáron túl megrendezett fizika tanulmányi versenyen kellett helytállniuk.

A határon gyorsan átjutottunk, így a tervezettnél korábban érkeztünk meg Viroviticára, régi magyar nevén Verőcére. A horvát gimnázium igazgatónője először egy rövid sétára invitált minket. A város központját, a gimnáziummal szemben található Pejačević-kastély uralja, melyet egy harmonikus park karéjoz. A városközpont felfedezését követően jól esett az arborétumszerű kastélypark árnyas fái alatt, különleges növényei között sétálni.

A városi múzeum igazgatója is köszöntötte csoportunkat. Ismertette a város történelmének fő eseményeit, majd a kastély körüli ásatásokról is beszélt. Verőce már a XIII. századi írásos emlékekben is említésre kerül. A város és vár történetéből a magyar és a horvát történelem több évszázados összefonódására is fény derült.

A várlátogatás után visszatértünk az iskolába, ahol megebédeltünk. Ezt követően átmentünk a tornaterembe, ahol ezúttal nem sportvetélkedő, hanem szellemi torna, fizika tanulmányi verseny került megrendezésre. Három intézmény diákjai (a verőcei Petra Preradovića Gimnázium tanulói, a Srednja Škola Bartola Kašića diákjai Grubišno Poljéből, és a kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium tanulói), összesen 52 tanuló mérte össze a tudását. A feladatokat Slobodanka Polasek, a helyi gimnázium tanára állította össze.

A verseny után Korado Korlević csillagászati kiállításának megnyitóján vettünk részt. A neves csillagász érdekes beszámolót tartott a kiállított képekről és szívesen válaszolt az érdeklődő diákok kérdéseire is. Egy Ukrajnában lehullott eredeti meteorit darabot is megszemlélhettünk. A kiállításhoz csatlakozott a helyi csillagászati egyesület, akik egy távcsövet bocsátottak az iskola rendelkezésére, amelyen keresztül az érdeklődő diákok napfoltokat tekinthettek meg.

Ezután, amíg a tanárok a dolgozatok javításába merültek, a diákok egy templom-múzeumot néztek meg. Itt egy különleges matematikai csemege is várta az érdeklődőket: a diákok Euklides Elemek című művének egy kézzel írott, XII. századi kiadását tekinthették meg.

A szállás Verőcétől 30 km-re volt, Višnjica pusztán, egy farmon. A gazdaság egykor a Schamburg-Lippe német hercegi család tulajdona volt. A vállalkozó szellemű és a kontinentális turizmus fejlesztésében elkötelezett horvátok 2006-óta termelnek itt batátát, amelyet különböző módon elkészítve az étteremben is felszolgálnak.

A diákok itt jól érezték magukat, sétáltak, megnézték az állatokat, billiárdoztak. Este a gála-vacsorán, a szakmai megbeszélések és köszöntések közepette, a híres višnjicai batátát a magyar projektrésztvevők is megkóstolhatták.

Reggel bőséges svédasztalos reggeli után indultunk az ezúttal fizikai tematikával megrendezett ÉlményMűhelyre.

A házigazda horvát iskola sok kísérlettel és méréssel gazdagított műhelymunkára invitálta a horvát-magyar diáksereget. Az alábbi fizikai műhelyekből válogathattunk:

  1. Fizika a víz felszínén
  2. Jelenségek a vákuumban
  3. Játsszunk Isaac Newtonnal
  4. Geometriai optika
  5. A súrlódási erő
  6. A hullámok
  7. A gravitációs gyorsulás meghatározása
  8. Fizikai keresztrejtvények

A 9. horvát workshop matematikai témájú volt, a Geogebra rejtelmeibe vezette be a hallgatókat. A magyar ÉlményMűhely csoport foglalkozásai a természettudományos kérdéseket matematikai érdekességekkel kapcsolták össze.

A műhelyeket követő, üdítővel és némi harapnivalóval is kellemesebbé tett felfrissülés után, a különleges napon részt vevő 200 diák átvonult a színházba, ahol ismeretterjesztő előadások várták őket. Elsőként Korado Korlević, ismert horvát csillagász érdekfeszítő előadása hangzott el a meteoritokról, majd Hrvoje Mesić és Ivica Aviani a Zágrábi Egyetemről érkezett két oktató mutatott be látványos és meglepő fizikai kísérleteket. A diákok a kísérleteket nagy élvezettel figyelték és már a hazafelé vezető úton elkezdték megbeszélni és fizikai szempontból értelmezni a látott kísérleteket tanáraikkal. A diákok közül senki nem tért haza üres kézzel: a résztvevők a projekt emblémáival ellátott kulcstartót, hűtőmágnest és nyakláncot kaptak. Ezen kívül, minden versenyző egy pendrive-val is gazdagodott.

Az izgalmas kísérletek után következett az előző napi fizika verseny eredményhirdetése. A díjakat dr. Stettner Eleonóra és Klingné Takács Anna adták át.

Csapatversenyben elért eredményeikért elektromos kísérletező készletet vehetett át a Petra Preradovica Gimnázium 3.osztályos csapata és a kaposvári Táncsics Gimnázium 10. osztályos csapata.

A horvát diákok egyéni díjai Somogyország nagy útikönyve, Stephen Hawking könyvei angol nyelven és Retro rádiós modellező készletek voltak.

Ezeket a 3. osztályos korcsoportban

  1. Tibor Zukina
  2. Dario Barisic
  3. Slaven Nad

a 2. osztályosoknál

  1. Sandra Manojlovics
  2. Vinko Lovrencic
  3. Vedrana Moslavac

vehették át.

Egyéni díjat a kaposvári Táncsics Gimnázium tanulói közül Werkman Virág és Kovács Szilárd 10. osztályos tanulók és Bingler Arnold 11. osztályos tanuló kapott, mindhárman Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete című könyvét.

A szervezők még egy meglepetés ajándékról is gondoskodtak: mindegyik résztvevő csapat kapott egy serleget. A versenyzők összpontszámai alapján, a végleges sorrend: 1. Virovitica 2. Kaposvár 3. Grubišno Polje csapata lett. Azt már csak később vettük észre, hogy mindhárom serlegre első hely volt írva. De egyetértésre jutottunk abban, hogy ez valóban így van, mindannyian győztesek vagyunk, akik részt vettünk a programokon, hiszen tudásunk, kapcsolataink bővültek, és két szép napot zavartalanul foglalkoztunk a természettudományokkal és a matematikával.

A projekt Virovitica-i állomásán a kaposvári Táncsics Mihály Gimnáziumból részt vevő diákok névsora

  1. Bálint Péter 9.A
  2. Kling Anna 9.A
  3. Bodolai Henrietta 10.A
  4. Farkas Dávid 10.A
  5. Győrfi-Bátori András 10.A
  6. Kling József 10.A
  7. Kovács Szilárd 10.A
  8. Németh Péter 10.A
  9. Novográdecz Katalin 10.A
  10. Sándor Krisztián 10.A
  11. Werkmann Virág 10.A
  12. Horváth István 10.E
  13. Andrásofszky Dániel 11.A
  14. Bingler Arnold 11.A
  15. Borovszky Ádám 11.A
  16. Desztics Armand 11.A
  17. Katona Bálint 11.A
  18. Kékes Áron 11.A
  19. Kiss Dániel 11.A
  20. Majláth Zoltán 11.A
  21. Perneczki Lilla 11.A
  22. Sárközy Kristóf 11.A

Kísérő tanárok:

  • Drankovics József
  • Szabó József
  • Szigeti Tamás

 Diákok mondták:

„Az út a vártnál rövidebb volt, viszont a határon egy kicsit hosszabban időztünk, mert a horvát határőrök összeszedték az összes személyit és ilyen élményben még nem volt részünk. Mikor az én személyimet megnézték, nevettek. A többiek megkérdezték, hogy mit nevet a határőr. Erre én: Mert a képen még hosszú hajam van. Ezután mindnyájan nevettünk. Kellett is egy kis vidámság, mert izgultunk a fizika verseny miatt. A buszban is fizika feladatokat beszéltünk meg és forgattuk a függvénytáblát.”

„A verőcei múzeum igazgatónőjétől megtudtuk, hogy a régi vár körül volt egy árok, amelyen a lakosok télen korcsolyáztak. Az idők folyamán, a mocsári vegetációnak köszönhetően a várárok tönkrement, utána már nem tudták újra „életre” kelteni. Itt találták meg a XII. századi régi vár bejáratát is, ezt most kezdik feltárni.”

„Amíg a tanárok javítottak, mi elmentünk megnézni a ferencesek templomát, ami egy templom múzeum is volt egyben. Sajnos a festmények egy részét nem tudtuk megtekinteni, mert az az épületrész éppen restaurálás alatt állt. A benti kiállítás érdekes volt, láttunk régi gyógyszertárat, kézzel írott kódexeket és régi papi ruhákat.”

„A templomban nagyon érdekes volt a régi iratokból, feljegyzésekből, kódexekből és miseruhákból összeállított kiállítás. Olyan öltözéket, mint amit itt a papok viseltek, eddig csak a régi filmekben láttam.”

„Engem személy szerint nagyon megfogott a csillagászati előadás és az, hogy az előadás után a szokatlanul magas tolmács segítségével még jó pár kérdést feltehettünk az előadónak, ő pedig mindenre készségesen és kimerítően válaszolt.”

„Másnap fizika workshopokon vettünk részt. Törésmutató meghatározása volt a feladat. Négyfős csoportokban ültünk. Minden csapat kapott különféle anyagokat és gombostűket. Mi egy edényben vizet is kaptunk. Az volt a feladat, hogy a pohár elé, a pohár középpontjához tegyünk egy tűt, majd erre az oldalra egy újabb szögecskét bökjünk és a víz túloldalán keressük meg a helyet, ahol egy vonalban van a két másik tűvel. Ez után a fizika törvényei alapján számolásokat végeztünk az adatokkal. Nekünk csak pár százados eltérés jött ki a pontos eredményhez képest.”

„A csapatversenyben másodikak lettünk, bár a serlegünkre 1. hely volt írva. Ezen jókat kuncogtunk. De mindenki első lett, aki részt vett a programokon, mert közelebb kerültünk a fizikához.”

„A színházban a zágrábi egyetemről érkezett előadók kísérleteit nagyon élveztük!”

„Összességében nagy élmény volt, sokáig fogok emlékezni rá.”

A magyar műhelyvezetők ÉlményBeszámolói:

Dr. Stettner Eleonóra, projektvezető, Kaposvári Egyetem ÉlményBeszámolója: Escher periodikus mintái háromdimenziós testek felületén

    Rövid elméleti bevezető keretében áttekintettük a megépítendő testeket, amelyek szabályos testek, egy félig szabályos test és két különböző típusú kaleidociklus voltak. Ezt követően Escher fantasztikus lényekkel és állatokkal kidolgozott izgalmas síkfedéseit beszéltük meg és azon is elgondolkodtunk, hogy miként kell megváltoztatni Escher mintáit, hogy az említett testek felületét tudjuk beburkolni vele. Kicsit féltem, hogy a nyelvi nehézségek miatt nehezen fogják a külföldi gyerekek megérteni a rövid prezentációt, de a sok kép és egy magyarul is jól beszélő horvátországi diák fordításai sokat segítettek. Ezután a mintásra nyomtatott testhálókat kivágtuk, s a megfelelő hajtogatás után összeragasztottuk. A kaleidociklusok hajtogatása elég bonyolult, ehhez egy kis segítségre is szükségük volt a diákoknak. De egy kis gyakorlattal, a platóni és archimédeszi testek elkészítése immár már nagyon
    A gyerekek önállóan, vagy kisebb csoportokban dolgoztak. Érdeklődésük és az alkotás közbeni lelkesedésük, valamint a kész alkotások láttán mutatott örömük, engem is magával ragadott.

Saxon Szász János képzőművész-feltaláló és Dárdai Zsuzsa művészetkritikus ÉlményBeszámolója: Poliuniverzum műhely

    A fiatalok figyelmesen hallgatták a Poliuniverzum bevezető előadást, és interaktívan bekapcsolódtak a felfedezés és együttgondolkodás folyamatába. A bevezető ráirányította a figyelmüket a hasonlósági elven működő növekedési folyamatokra: az élő és élettelen struktúrák, a mikro- és a makrovilágok közötti geometriai és matematikai összefüggésekre. Ezután a képzőművészeten keresztül lehetőségük volt mindezt kipróbálni a Poliuniverzum Játékcsalád elemeivel is. A készségfejlesztő eszközben a geometrikus elemek mellett felfedezhették a léptékváltásos szimmetriát, és a matematikai kombinatorikát. Sokan teljesen újszerű megközelítéssel dolgoztak és korábban soha nem látott, egyedi struktúrákat hoztak létre. Mindennek nagyon örültünk, mert így még a feltaláló is gazdagon távozhatott a foglalkozásról. A befejező fél órában mindenki saját képzőművészeti alkotásokat hozott létre. A művekből kiállítást rendeztünk és közös elemzés során, mindenki elmondhatta a véleményét. A foglakozást megalapozó művészi látásmód felszabadító öröme mély nyomott hagyott bennük, a mikro- és makrovilágok gondolatban szabadon átjárhatóvá váltak számunkra.

Dr. Nagy Gyula, a Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok főszerkesztőjének ÉlményBeszámolója: Geometria 3D-ben

    A spontaneitás uralta a kezdeteket, amit a gyerekek nagyon élveztek. Örömmel vettek részt a kockamodell elkészítésében, amely során együtt, játékosan tapasztaltunk meg egy matematikai tételt. Játékos közös tevékenység segített felfedezni Euler-poliédertételét. Ha hibáztunk, akkor tévedéseinket együtt kijavítottuk, így tanultunk. A gyerekek lelkesedése vezetett mindannyiunkat az egyszerű poliéderek világába: sikerült megtapasztalnunk, hogy az egyszerű, mértani alakzatok sokaságából, hogyan épül fel akár egy ókori templom. És mindeközben én mit tanultam a gyerektől? Őszinte lelkesedést, spontaneitást és azt, hogy hibák nélkül nem megy. Igazán élvezetes volt.

Kabai Sánor, Dr. Holló-Szabó Ferenc, az ELTE Matematikai Múzeum és az Uniconstant vezetőinek, és Szabó Ildikó, az ÉlményMűhely szakmai vezetőjének ÉlményBeszámolója: Szerkezetek kutatása

    Rhombikus poliédereket, az Escher poliédert, a bór szuboxid kristályt és az ELTE Matematikai Múzeum számos tárgyát mutattunk be Styrofoam modellekkel és Zometool segítségével. A „Szerkezetek kutatása a molekuláktól az űrállomásokig” műhely keretében a diákok a Zometool modellező készlet segítségével váratlan összefüggéseket fedezhettek fel: hogyan származtatható az egyszerű platoni testből, az ikozaéderből a Buckminster Fullerről elnevezett C60 fullerén molekula? A fullerén molekula felfedezői nemrégiben Nobel-díjat kaptak, s az infravörös tartományban kutató Spitzer Űrteleszkóppal egy 6500 fényévnyire lévő kettős csillagrendszer körül is nagy mennyiségben találtak ilyen focilabda-szerű molekulákat szilárd halmazállapotban. Hogyan képzelhető el egy űrállomás rombikus szerkezetekből, az idei kémiai Nobel díjas kvázikristályokból? Milyen összefüggés van a romboéderek és a Penrose csempézés között? Milyen biológiai, kémiai, fizikai struktúrák modellezésére és további matematikai – művészeti elemzésre ad lehetőséget a Zometool modellező készlet alkalmazása?
    A verőcei diákok nagyon aktívan vettek részt mindezen kérdések megfejtésében. Egyéni alkotásaikkal további izgalmas kérdések merültek fel, így szinte rövidnek bizonyult a jó hangulatban lezajló, két órás műhely. Érezhető volt ebben a barátságos hangulatban, hogy nem csak a tudomány és művészetek között építhetőek hidak, hanem a határokon átívelő személyes kapcsolatok kialakítására is lehetőséget ad a tudomány és a művészet játékos összekapcsolása. Eltüntek a határok diákok és tanárok, diákok és tudósok között, a különböző kultúrák között.

Dr. Vörös László, a Pécsi Tudományegyetem tanárának ÉlményBeszámolója: Ezt rakd össze! Geometriai testépítés ZomeTool készlettel

    A csoportlétszámok alapján felhasználható Zometool elemekkel az ötdimenziós kocka forgásszimmetrikus, a forgástengely felezőpontjára középpontosan is szimmetrikus 3-dimenziós modelljét építettük meg 4-4, illetve 2 fős csoportokban. Kétféleképpen indultunk el: az egyik módszer az volt, hogy az alacsonyabb dimenziószámú elemek eltolásának elve szerint fejenként egy-egy parallelepipedont építettünk a többdimenziós kocka 3-dimenziós részének 3-dimenziós modelljeként, illetve árnyékaként. Az értelmezést a projektorral vetített árnyékok is segítették a bevezető, számítógépes ábrákkal kísért elvi ismertetés mellett. Két-két kész modell párhuzamos elemekkel összekötve adta két 4-dimenziós kocka modelljét. A sűrűsödő, egymást metsző pálcák miatt ezek közül egyet meg kellett bontani és az 5-dimenziós kocka modelljét úgy kellett befejezni, hogy minden csúcsban 5-5 élnek kell találkoznia, s így az egymásnak megfelelők párhuzamosak lesznek. Tanulságos volt látni, hogy a tükörképként készülő parallelepipedon párok eltolással nem hozhatók fedésbe egymással, így a 4-dimenziós kocka modelljének megépítése érdekében össze kellett hasonlítani a csoporttagok eredményeit és javítani kellett az eltérő modelleket.
    A másik módszer szerint egy pontból kiinduló, csavarvonal párokat modellező, szintén egy pontban találkozó pálcasorokat kellett építeni az 5-dimenziós kocka 3-dimenziós modelljének külső „felületeként”. A befejezés itt is az előző módszer szerint történt. A szükséges elemek számát az eltolási elv és az ismert, közönséges kocka alapján előre ki tudtuk számolni. Az ismert számok táblázata alapján azt is megérthették a lelkes gyerekek, hogyan számolhatók ki egyszerűen a szomszédos táblázatcellákba írt értékek, így a hatványozás és a kombinatorika ismerete nélkül is megtudtuk, hányféle és hány darab alacsonyabb dimenziószámú eleme van egy többdimenziós kockának.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*

Top